Valmennuspaketti SMART Lumio – opetusohjelmiston käyttöön
Tervetuloa oppimaan SMART Lumio opetusohjelmistoa
SMART Lumio opetusohjelmisto
SMART Lumio on opetusohjelmisto, jonka avulla opettaja suunnittelee ja toteuttaa innostavia ja opiskelijoita aktivoivia oppitunteja ja opetuskokonaisuuksia. Opiskelijat työskentelevät omilla laitteillaan joko yksin, pienissä ryhmissä tai osallistuvat kaikkien yhteiseen toimintaan lähiopetuksessa tai etänä. Opettaja voi seurata työskentelyä omalta laitteeltaan, osallistua itsekin, ja antaa reaaliaikaista palautetta. Työskentelyn voi yhdistää SMART Board -älytaulun kanssa.
Valmennuspaketti pähkinänkuoressa
Olemme koonneet valmennuksen, jonka avulla pääset tavoitteellisesti oppimaan ja harjoittelemaan SMART Lumio -opetusohjelmiston käyttöä. Valmennus aloitetaan oppimiskokonaisuuden luomisesta ja helppojen pelipohjien käyttämisestä. Valmennuksen edetessä tutustutaan muihinkin aktiviteetteihin ja opitaan ohjelmiston sujuvaa käyttöä ja soveltamista. Myös ne, joille SMART Lumion käyttö on jo tuttua, voivat löytää näiltä sivuilta ja videoista uutta tietoa ja ideoita.
Lataa valmennuksen osiot omaan Lumio-kirjastoosi, jotta pääset aloittamaan opettelun, ja jotta voit myöhemmin palata kertaamaan ohjeita. Jos sinulla ei vielä ole Lumio-tunnuksia, pääset rekisteröitymään tästä linkistä
Opetusvideoiden materiaali:
- lumio-valmennuksen aloitus
- oppimispelit ja pelipohjien käyttö
- muut aktiviteetit-osion käyttömahdollisuudet
- ohjeita SMART Lumion sujuvaan käyttöön
- lumio-valmennuksen lopetus
Etäopetuksen fasilitointi
Tässä osiossa saat ohjeita etäopetuksen toteuttamiseen SMART Lumion avulla. Ohjeissa kerrotaan, miten opetuksen voi rakentaa opiskelijoita innostavaksi oivaltavan oppimisen malliin perustuen. Voit ladata ohjeet omaan Lumio-kirjastoosi.
Lumio-valmennuksen aloitus
Oppimispelit
Muut aktiviteetit
Ohjeita sujuvaan käyttöön
Videot
Lumio-valmennuksen lopetus
Lumio-valmennuksen aloitus
Tervetuloa tutustumaan SMART Lumion käyttöön! Aloita tästä osiosta ja lue miksi sinun kannattaa ottaa aktivoiva opetusohjelmisto käyttöön. Tässä ensimmäisessä osiossa sinulla on mahdollisuus asettaa itsellesi tavoitteet harjoittelua varten.
Oppimispelit
Tässä osiossa sinulle neuvotaan, miten SMART Lumion käytön aloittaminen sujuu helpoiten. Saat neuvoja pelipohjien täyttämiseen ja vinkkejä eri pelien käyttöön opetuksessa. Pääset myös kokeilemaan valmiita pelejä.
Muut aktiviteetit
Tämä osio avaa sinulle, millaisia monia käyttömahdollisuuksia on Kaikki osallistuvat-, Vastaus- ja Monistetoiminnoilla sekä valmiilla tehtäväpohjilla. Voit myös ladata kirjastoosi valmiin esimerkkioppitunnin.
Ohjeita sujuvaan käyttöön
Jotta suunnittelu sujuisi ja osaamisen seuranta onnistuisi, opiskele tämän osion avulla seuraavia toimintoja: kuinka kirjoitat, ja kuinka tuot muotoja ja kuvia sivuille; miten käytät taikasauvaa; kuinka lähetät linkin oppimiskokonaisuudestasi; millä tavoin seuraat opiskelijoiden työskentelyä ja osaamista.
Oppimiskokonaisuuden luominen
Video neuvoo, kuinka luot oppimiskokonaisuuden tai oppitunnin, ja kuinka valitset ja muokkaat erilaisia aktivoivia tehtäviä. Lisäksi video antaa vinkin oppitunnista, jossa opettaja esittelee uuden aiheen.
Opitun aiheen kertaaminen
Video näyttää, kuinka kirjoitat sivulle, hyödynnät pelipohjia oppitunneilla ja käytät taikasauvaa. Lisäksi video antaa vinkin kuinka opittua aihetta voi kerrata.
Aineistojen hyödyntäminen
Video kertoo, kuinka lataat valmiita aineistoja Lumion kirjastosta omaan kirjastoosi ja tuot aineistoja omalta koneeltasi ja omasta kirjastostasi. Opit, kuinka voit poistaa, lisätä ja järjestellä sivuja, ja kuinka valitset, onko oppituntisi opettajajohtoinen vai työskentelevätkö opiskelijat itsenäisesti.







